Friday, April 15, 2011

Pondok-Pondok Bersama Amna (Part 1)

Isk.. Lama tul dah x update blog.. sunguh bizi uruskan sikecik sorang tu.. adoyai semenjak dah dapat kaki ni, mcm2 benda nak di terjahnye.. 

Tetiba tekak Ummi rasa nak mkn ceklat lak yg dlm dia ada hazel nut tu.. hehe.. resepi lama dah koyak dari surat kabo Metro..tp masa nak wat tu je yg xde..huhu.. 

Tp berbekalkan azam yg kuat..cewahhh...Tanpa gangguan Abi yg kebetulan kije pg tu, Ummi pon start enjin keta, bawakla Amna pi kedai cari bahan2 nak wat coklat ni..akhirnye jd gak coklat hazelnut kaler pink+coklat lg tau..hehe.. jom layan hasil main masak2 Ummi & Amna :) senang je wat coklat ni..

Bahan-Bahannya

Coklat (ikut suke la nak bape bnyk)
Coklat putih / Coklat yg berkaler n berperisa (qtty sama bnyk la dgn yg coklat)
Badam / Hazelnut / kismis

Cara-Cara Nak Wat

1) Kalau u ol guna badam/hazelnut, makesure goreng tanpa minyak (sangan) dulu okey..kang x rangup plak kacang u ol tu..hehe

2) Cairkan coklat perisa strawberi kaler pink. Gunakan kaedah pemanasan double boiler. (klu u ol guna coklat putih, lps dah cair coklat tu, campurkanla warna pilihan u ol okey :) )

3) Pastu, masukkan ke dlm acuan separuh penuh. Then taburkan la badam/hazelnut/kismis. qtty ikut suka la ye..hehe


Ha..amek ko.. seketul2 hazelnut i sumbat.. klu jual kat kedai, mahal ni..hahhaa



Hok ni lg la..smpai 2 ketul i bubuh... heheh


4) Bila dah jd mcm gamba kat atas tu, sumbatla ke dalam esbok selama 20minit...

5) Sementara nk tnggu 20minit tu, u ol bleh la masak & cairkan coklat. Pon gunakan kaedah yg sama mcm coklat pink td.

6) Pas 20 minit... bleh dah kuarkan coklat pink tadi & bubuh coklat ke atasnye. Macam gambar bawah ni.




Habes xnampak dah hazelnut gedabak2 tu kan..hehehe

7) Pastu,sumbatkan balik ke dlm esbok lebih kurang dlm stgh jam.. Lps stgh jam, inilah hasilnye...nyummmyyyyy...



Kerang bukan sebarang kerang okey...kerang perisa strawberi lg tau..



Rupe katun pon ada...Sampai meleleh2 ayaq liuq Amna tgk.. Sorry dear, tnggu u besau baru Ummi kasi okey..heheh :)

Senang kan? so, Selamat mencuba okey u ol... Daaa~

7 comments:

Syuk Ry said...

mcm sedap jak.. nk skit..

BUNGA said...

salam ziarah.
senang rupanya nak buatnya.. thanks for sharing :)

Ummi Amna said...

SyukRy~sodap hingga menjilat jari jemari tau...nyummyyy
Bunga~aah senang je kan?tp better cari ceklat yg mahal sikit..org aritu try pakai ceklat yg murah je sbb takut xjadi..tp hasilnye xla sesedap klu guna ceklat yg mahal..hikhik3..

faisal said...

wah sedapnya...nak 5 ketul leh tak??ala ckit je..nak merasa...

http://faisalapardi.com/

Ummi Amna said...

faisal~bley2...lima ketol sploh hengget jek amna kata..hehe

:: shasha maisyarah :: said...

dap la tu mu'iz mkn bnyk hueeee nnt wat gn coklet mahai plak yeee :))

Ummi Amna said...

malu ngan acik sha2..acik sha2 pembuat kuih yg sodap..huhuh.. ok2..nanti try lain plak ye..hehe